Arts & EntertainmentCollaboratorsMid-South

¡Abanicos de mano para este calor!

Hand Fans for this Heat!

 

Por/By Margarita Sandino

Directora de Educación (Director of Education)

Dixon Gallery and Gardens

 

Durante miles de años, los abanicos de mano han mantenido a la gente fresca. Sus diferentes materiales le han dado significados y usos diferentes durante la historia. Se puede rastrear su origen a más de 4.000 años en Egipto. Estos objetos sagrados y de gran importancia fueron representados en jeroglíficos y puestos en tumbas, como la del faraón Tutankamón.

El origen del abanico plegable ha sido disputado entre el Japón y la China. Leyendas japonesas cuentan que este tipo de abanico fue inspirado por las alas plegables de los murciélagos. Los chinos afirman que fue una mujer la que comenzó todo al utilizar su máscara para abanicarse en un festival.

Otras culturas también han utilizado los abanicos de formas diferentes. En los años 1500, las rutas de cambio entre Asia y Europa trajeron los abanicos hasta Francia, donde se convirtieron en un símbolo exótico de estilo, clase y riqueza.

Entre los años 1875 y 1900, en Europa, los abanicos plegables fascinaron a los artistas más importantes del momento. El “motivo” de abanico, su forma semi-circular, y la gran influencia japonesa en el diseño en esa época llevaron a la creación de cientos de abanicos pintados por artistas famosos, como Edgar Degas, Jean Louis Forain, Pierre Gaugin y Henri-Charles Guérard. Este nuevo “lienzo” dio rienda suelta a la creatividad y el humor de algunos artistas.

Hoy en día, muchas culturas continúan usando el abanico de mano. ¡Con este calor de Memphis, propongo que traigamos los abanicos de mano de vuelta!

El Dixon Gallery and Gardens te invita a ver su exposición: Henri Guérard and the Phenomenon of the Artist’s Fan in France, 1875 –1900, abierta al público hasta el 9 de octubre del 2016. Y recuerda que la entrada al Dixon es gratis todos los sábados de 10 a.m. a 12 p.m.

 

HENRI-CHARLES GUÉRARD French, 1846 – 1897 A Design for a Fan with Cherry Blossoms, ca. 1885 Gouache on blue silk Framed: 23 x 31 ⅞ inches Collection of John and Lucy Buchanan
HENRI-CHARLES GUÉRARD
French, 1846 – 1897
A Design for a Fan with Cherry Blossoms, ca. 1885
Gouache on blue silk
Framed: 23 x 31 ⅞ inches
Collection of John and Lucy Buchanan

ENGLISH:

 

For thousands of years, hand fans have kept people cool. Its materials have had different meanings and uses throughout history. Its origin can be traced back to more than 4,000 years ago, in Egypt. These sacred and important objects were depicted in hieroglyphs and placed in tombs, such as the Pharaoh Tutankhamun’s.

The origin of the folding fan has been disputed between Japan and China. Japanese legends tell us that this type of fan was inspired by the folding wings of bats. The Chinese claim that it was a woman who used her mask to fan herself at a festival.

Other cultures have also used the fans in different ways. In the 1500s, exchange routes between Asia and Europe brought the fans to France, where they became an exotic symbol of style, class and wealth.

Between 1875 and 1900, in Europe, the folding fans fascinated the most important artists. The fan’s “motif,” its semi-circular shape, and the great Japanese influence in design at that time, led to the creation of hundreds of fans painted by famous artists such as Edgar Degas, Jean-Louis Forain, Pierre Gauguin and Henri-Pierre Charles Guérard. This new “canvas” gave free rein to creativity and humor in some artists.

Today, many cultures continue to use the handheld fan, and, with this Memphis heat, I propose that we bring these fans back!

The Dixon Gallery and Gardens invites you to see the exhibition: Henri Guérard and the Phenomenon of the Artist’s Fan in France, 1875 -1900, open to the public until October 9, 2016. And remember that the entrance to Dixon is free all Saturdays from 10 a.m. to 12 p.m.

 

HENRI-CHARLES GUÉRARD French, 1846 – 1897 Azor with Bells and Whistles, Preparatory Study for a Fan, n.d. Gouache on silk 11 x 20 ¾ inches Collection of John and Lucy Buchanan
HENRI-CHARLES GUÉRARD
French, 1846 – 1897
Azor with Bells and Whistles, Preparatory Study for a Fan, n.d.
Gouache on silk
11 x 20 ¾ inches
Collection of John and Lucy Buchanan

 

JEAN-LOUIS FORAIN French, 1852 – 1931 Evening at the Opera, ca. 1879 Gouache, pencil, and chalk on parchment 10 ⅞ x 23 ¼ inches
JEAN-LOUIS FORAIN
French, 1852 – 1931
Evening at the Opera, ca. 1879
Gouache, pencil, and chalk on parchment
10 ⅞ x 23 ¼ inches

 

 

Related Articles

Back to top button